Pages

Friday 21 June 2013

Malaysia Pelu Tegas Dalam Isu ROHINGYA...KJ Harus Pertimbagkan Untuk Boikot Sukan SEA di Myanmar

Isu penindasan umat islam di rohingya sekarang dalam keadaan yang serius. Pada pandangan admin kita sepatutnya mengambil satu tindakkan yang tegas terhadap isu tersebut.

 Sepatutnya Malaysia perlu lebih tegas dalam melibatkan peserta dalam sukan SEA yang akan datang, seperti yang diketahui umum sukan SEA bakal berlangsung hujung tahun ini 2013 di myanmar, tapi kita sebagai umat islam tidak patut melupakan kesusahan yang dihadapi umat islam di rohingya, lupakah kita kepada mereka?

Penindasan kepada umat islam disana seperti tiada jalan penyelesaian, kerajaan myanmar tidak mengambil tindakkan yang tegas dalam menyelesaikan polimek tersebut.

Pada pandangan don network, Malaysia seharusnya memboikot sukan SEA yang akan datang sebagai tanda protest kita terhadap kekejaman yang dilakukan.

Mungkin Menteri Belia Dan Sukan, YB Khairy Jamaluddin boleh bertindak tegas dengan mengkaji dan jika perlu untuk boikot sukan tersebut pada tahun ini atas sebab tanda protes kegagalan mereka menangani konflik etnik Rohingya yang melarat di sana.
Tindakan boikot ini bukan bermakna Malaysia mencabuli polisi tidak campur tangan isu dalaman negara lain, tetapi ia akan lebih tertumpu kepada solidariti serantau ke arah menyelamatkan etnik tersebut.

Ia juga boleh menjadi mesej keprihatinan rakyat Malaysia yang cukup jelas kepada etnik Rohingya daripada terus bergelumang dengan konflik yang tidak henti-henti.


bayangkan lah nasib mereka disana, mereka juga merupakan saudara islam kita. Harap menteri sukan yang baru boleh membantu.

No comments:

Post a Comment

Catatan Popular